دیلی جالب

۱۳۸۹ فروردین ۱, یکشنبه

پيش به سوي دنياي بدون جدول [طراحي وب]


css.gifطراحي بدون جدول (Tableless Web Design) روشي از طراحي وب سايت است که از جدول براي چيدمان صفحات، استفاده نمي شود. بجاي استفاده از جدول، از صفحات نما (Style Sheets) که مرسوم ترين آن CSS است استفاده مي شود. CSS اولين بار توسط کنسرسيوم جهاني وب (W3C) معرفي شد.

متاسفانه هنوز در ايران استفاده از CSS آنطور که بايد باب نشده است. طراحان وب سايت يا از آن استفاده نمي کنند و يا استفاده از آن را محدود به چند بخش جزئي در طراحي مي کنند. اما استفاده از CSS مزاياي بسيار دارد که در زير برخي از آنها را نام مي برم.

*

از آنجا که CSS يک استاندارد جهاني است و تمامي مرورگرهاي معتبر آن را کاملاً پشتيباني مي کنند، لذا استفاده از CSS باعث نمايش صحيح وب سايت شما در تمامي مروگر هاي معتبر خواهد شد. (هرچند موانعي وجود دارد که بايد رعايت شود.)
*

CSS باعث سهولت در تغييرات آتي خواهد شد. براي مثال فرض کنيد مي خواهيد فونت تمام وب سايت خود را تغيير دهيد، در دنياي بدون CSS اين کار بسيار سخت و طاقت فرسايي است، مخصوصاً اگر صفحات وب سايت شما زياد باشد. اما در CSS تنها لازم است يک جا فونت تعريف شده را تغيير دهيد.
*

در طراحي به وسيله جداول، طراحي هاي پيچ و خم دار اگر غير ممکن نباشد، بسيار مشکل خواهد شد. اما در CSS نه تنها امکان طراحي هاي مشکل وجود دارد بلکه اگر درست طراحي انجام شود، حتي مي توان از ماتيتورهاي با رزولوشن بسيار بالا و يا پايين به درستي پشتيباني کرد.

اين ليست به موارد فوق محدود نمي شود. در واقع CSS چنان به تار و پود HTML چسبيده است که کمتر طراح آشنا به آن قادر است بدون آن به حيات طراحي وب سايت خود ادامه دهد.

نويسنده: نيما حجازي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر