دیلی جالب

۱۳۸۹ فروردین ۲, دوشنبه

رنگ هایی كه جادو می كنند


رنگ مانند غذای بدن است و وجود رنگها در دنیای اطراف ما برای سلامت روح و جسم ما لازم است . تحقیقات نشان می دهند ، طیف كامل نور خورشید كه شامل تمام رنگهاست ، برای ترشح هورمون های بدن از غدد داخلی بدن ، ضروری است .

رنگ ها بر احساسات و افكار ما اثرات انكار ناپذیری دارند . بعضی از ما عاشق رنگ قرمز هستیم و از نارنجی نفرت داریم ، همه این گرایش ها و گریزها به زندگی و تجربیات ما و در كمان از رنگها بستگی دارند و به وقایع خوشحال كننده و غم انگیز زندگی مان بر می گردند .
رنگ درمانی ، علمی است كه از رنگها در درمان بیماران و برای اهداف پزشكی استفاده می شود .
متخصصان این رشته اعتقاد دارند ، نورهای رنگی اثرات شفابخشی در بهبود بیماری های مزمن دارند .

● رنگ درمانی از گذشته تا امروز
مصریان باستان ، از رنگها برای درمان بیماران استفاده می كردند . آنها معبدهایی یا اتاقهای جداگانه می ساختند و هر یك از این اتاقها را با رنگ خاصی ، بنفش ، صورتی ، آبی نورپردازی می كردند .
آنها این معبد را جایگاهی برای پرستش خدایان قرار می دادند و اعتقاد داشتند اگر بیماران در این نورهای رنگی به پرستش خدایان بپردازند ، بیماری و دردشان بهبود می یابد .
امریكایی های هندی تبار از رنگها برای التیام زخمهایشان در شكار بوفالو و یا در جنگ بین قبایل استفاده می كردند . در یونان و چین از دانش رنگ درمانی به خوبی استفاده می شد . آنها به خواص درمانی رنگها پی برده بودند و از روشهای درمانی متفاوت مثل : تاباندن نورهای رنگی بر نخاع ، خوردن سنگهای رنگی یا همراه داشتن آنها و ... استفاده می كردند .

● قرمز
قرمز رنگ زندگی است و نشان دهنده زنده بودن است . در طیف نور خورشید ، رنگ حاوی انرژی است . این رنگ گرم ترین رنگ است . عشق و هیجان به رنگ قرمز است . در احساسات انسان ها ، قرمز رنگی است كه به قلب تعلق دارد و رزهای قرمز و بسته های شكلات در روز عشق همه به رنگ قرمزند .
قرمز رنگی است كه انسان را به حركت وا می دارد . حركتی را برای ایجاد تحول و دگرگونی در دنیای پیرامون خویش .
از آنجایی كه این رنگ به آسانی به چشم انسان می آید ، رنگ اكثر علائم رانندگی ، ماشین های آتش نشانی و زنگهای خطر ، قرمز است . ماشین های مسابقه در مسابقات اتومبیلرانی ، ‌قرمز رنگند .
چون رنگ قرمز ما را تحریك می كند ، رنگ مناسبی برای دیوارهای زندان و بیمارستان نیست .
اگر بیش از حد در تابش نور قرمز بمانیم و یا مدت زیادی به رنگ قرمز خیره شویم ، ‌احساس آشفتگی ، بی قراری و خشونت می كنیم .
در میان كشورهای مختلف رنگ قرمز معانی متفاوتی دارد ؛ در چین رنگ خوش شانسی و مراسم ازدواج است و در روسیه رنگ زیبایی است ، در روم باستان نشان دهنده جنگ بوده است .

● نارنجی
نارنجی رنگ گرمی است چون از تركیب دو رنگ زرد و قرمز به دست می آید . رنگی است كه با شادی و زندگی آمیخته است . نارنجی رنگ برگهای پاییزی و شعله های آتش است .
گر چه نارنجی به اندازه قرمز ، ‌پرانرژی نیست ولی خلاقیت و ابتكار و بلند پروازی را در انسان بر می انگیزد . نارنجی درخشندگی و تابندگی خاصی دارد كه چشم نسبت به آن بسیار حساس است .
بنابراین در ساختن جاده ها و علائم رانندگی كاربرد بسیاری دارد و با تابیدن نور به سطح این رنگ در تاریكی شب براحتی به چشم انسان می آید .
در طراحی لباسهای ورزشی ، اكثرا با رنگ مكمل خود ، آبی ،‌ پوشیده می شود .

● زرد
زرد رنگی گرم ، روشن و پرطراوت است . رنگ خورشید و رنگ طلاست . رنگ زرد و نورهای زرد نشان دهنده معنویت ، الهیات و الهام است .
ما رنگ زرد را از یك طرف به خوبی و خوشحالی نسبت می دهیم و از سوی دیگر به احتیاط نسبت می دهیم . اگر در خانه در كنار نورد سرد مهتابی ، نور گرم ا ضافه شد ، حرارت و انرژی را القا می كند .
رزهای زرد نشان دهنده محبت و دوستی و آرامش می باشند .

سبز
سبز رنگ دنیای گیاهان است ، رنگ سبز احساس طراوت و سرزندگی را در ما القا می كند .
كیفیت سرد آن ، آرامش را در احساس انسان به وجود می آورد و قدرت شفابخشی و التیام دارد . رنگ سبز زندگی ، آرزو و رشد را نشان می دهد .

● آبی
آبی از گروه رنگهای سرد است و رنگ آسمان روز است . آبی تسكین دهنده ترین رنگ است .
رنگ آبی ، تپش قلب را آرام تر می كند ، ضربان نبض را پایین می آورد ، درجه حرارت بدن را پایین می آورد و اشتها را كاهش می دهد .
آبی نشان دهنده خداوند و آسمان هاست .
قرار گرفتن به مدت طولانی در نور آبی ، احساس افسردگی را القاء می كند .

● سفید
وقتی تمام نورهای رنگی به صورتی متعادل بر روی هم بیفتد ، نور سفید خلق می شود سفیدی ، نشان دهنده خالص بودن و پاكی و خوبی است . در نقاشی های مذهبی ، سفید رنگی است كه برای روشنایی خداوند و لباس فرشتگان برگزیده شده است .

● سیاه
سیاه در ذهن انسان رنگ بدی است و رنگ انسانهای بد و فریب و دروغ است . سیاه رنگ مرگ و مراسم سوگواری است . كلماتی مانند «بازار سیاه» نشان دهنده منفی بودن این رنگ است .
به هر حال قرار گرفتن در تاریكی بهتر از قرار گرفتن در نور قرمز است و اثرات تحریكی كمتری را بر ذهن انسان دارد . رنگ سیاه می تواند احساس یاس ، تنهایی و دلتنگی را در ذهن انسان القا كند .

● رنگ و زندگی
شناختن رنگها و اثرات شگفت انیگز آنها بر ذهن و احساسات انسان ، به ما كمك می كند ، ‌انتخاب های مناسبتری را برای محیط كار ، محیط زندگی (منزل) و حتی لباسهای خود داشته باشیم . همچنین از اثرات شفابخش رنگها در القاء آرامش و تنظیم احساسات و هیجانات انسان ها ، می توان در درمان بسیاری از بیماری های دنیای مدرن مانند افسردگی ، بی قراری و اضطراب سود جست . در تحقیقی كه در آن «بررسی اثر رنگها بر سازگاری نوجوانان» بررسی شد این نتیجه به دست آمد نوجوانانی كه شادترند و با محیط خویش سازگاری بهتری دارند از رنگهای شاد در نقاشی های خود استفاده می كنند و همچنین به كار بردن رنگهای شاد در محیط زندگی نوجوانان ، بر روحیه و نشاط و سرزندگی آنها اثرات بسیار مطلوبی دارد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر